بر اساس گزارش اکوناپرس، روزهای ابتدایی معاملات هفته جاری بازار سرمایه در حالی با فشار فروش سهام ناشی از ترس سهامداران از تصمیم رییس جمهور امریکا در خصوص برجام سپری شد که دو شنبه و سه شنبه هفته جاری شاهد بازگشت روند معاملات به سیر صعودی و سبزپوشی اغلب نمادها و شاخص کل بورس بودیم. این روند در حالی در دو روز مذکور سپری شد که سه شنبه شب دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را به صورت رسمی اعلام کرد و در پی آن معاملات چهارشنبه هفته جاری با فشار فروش سهام و افت ارزش سهام شرکت ها همراه شد. در این بین اما، معاملات آخرین روز از هفته جاری با ثبت رشد 85 واحدی شاخص کل بورس پایان یافت.

علاوه بر این، در هفته جاری شاهد تلاطم هایی در بازار ارز و طلا بودیم؛ در این هفته قیمت دلار به محدوده هفت هزار تومان رسید و قیمت سکه نیز از مرز دو میلیون و یکصد هزار تومان گذشت.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس در این هفته همراه با نوسانات متعدد معاملات بازار سرمایه به کانال 92 هزار واحدی رفت، اما در روزهای میانی هفته مدار 93 هزار واحدی را باز پس گرفت. در این مدت بورس بازدهی مثبت اما کمتر از یک درصدی را محقق ساخت.

از میان صنایع مختلف فعال در بازار سرمایه اغلب صنایع بازدهی منفی بدست آوردند و تنها 12 گروه بازدهی مثبت بدست آوردند. آنچنان که صنعت قند و شکر بازدهی قابل توجهی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد؛ این صنعت بازدهی مثبت 52.64 درصدی را محقق ساخت.

علاوه بر این، گروه سایر حمل و نقل بازدهی مثبت حدود سه درصدی را بدست آورد و در جایگاه دوم جدول رتبه بندی صنایع از نظر کسب بازدهی مثبت نشست و بعد از آن فلزات اساسی با تحقق بازدهی مثبت 2.34 درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین گروه های هتل و رستوران و نیز حمل و نقل انبارداری هر یک با کسب بازدهی مثبت بیش از یک درصدی ردیف های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه هایی همچون استخراج ذغالسنگ، استخراج کانه های فلزی، اطلاعات و ارتباطات، غذایی بجز قند و شکر، محصولات چوبی و مخابرات هر یک بازدهی مثبت حدود یک درصدی را بدست آوردند و جزو صنایعی هستند که هفته جاری بازدهی مثبت ثبت کرده اند.

این در حالی است که گروه پیمانکاری صنعتی بازدهی منفی حدود 14 درصدی را در جریان معاملات هفته جاری کسب کرد و به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. رتبه دوم کم بازده ترین صنعت به گروه فنی و مهندسی با تحقق بازدهی منفی 10 درصدی اختصاص می یابد و صنعت چاپ نیز در پی کسب بازدهی منفی هفت درصدی در جایگاه سوم قرار می گیرد. در کنار آن، گروه های وسایل ارتباطی و منسوجات ردیف های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، در جریان معاملات هفته جاری از میان 540 شرکت فعال در بازار سرمایه 171 شرکت با رشد قیمتی مواجه شدند، 343 شرکت افت ارزش سهام را تجربه کردند و معاملات 19 نماد نیز بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی پایان پذیرفت.

در این بین شرکت قند ارومیه فعال در گروه قند و شکر در نماد "قاروم" که در بازار پایه فرابورس معامله می شود، بازدهی مثبت 853 درصدی را بدست آورد و رتبه نخست پربازده ترین سهم هفته جاری را به خود اختصاص داد. بعد از آن شرکت پلاستیک شاهین در نماد "پشاهن" با بازدهی مثبت 32 درصدی و احیا صنایع خراسان با بازدهی مثبت 26 درصدی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را از آن خود ساختند. جالب است که بدانید "پشاهن" و "واحیا" نیز همچون "قاروم" در بازار پایه فرابورس معامله می شوند.

علاوه بر این، شرکت های آلومینیوم ایران، پتروشیمی کازرون، حمل و نقل بین المللی فارس، تکنوتار، الکتریک خودرو شرق، صنعتی سپاهان و پگاه فارس در جایگاه های بعدی جدول پربازده ترین ها قرار گرفتند.

در مقابل اما، شرکت سموم علف کشی که با افت 65 درصدی ارزش سهام مواجه شده به عنوان کم بازده ترین سهم شناخته شد و بعد از آن موسسه اعتباری کوثر، سیمان کردستان، بانک گردشگری و سیمان لارستان در جدول جای گرفتند.

در پایان این  گزارش می افزاید، رتبه نخست نقد شونده ترین سهام نیز به شرکت های سایپا، زامیاد و پارس خودرو اعطا شد و در نهایت معاملات هفته جاری در حالی پایان یافت که داد و ستد حدود هفت میلیارد سهم طی 360 هزار دفعه معامله ارزشی به مبلغ بیش از 17.098 میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زد.